Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.10.2010 23:38 - Първият пожарен автомобил в Габрово
Автор: stoves Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4440 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 29.06.2015 04:28


                      ПЪРВИЯТ ПОЖАРЕН АВТОМОБИЛ В ГАБРОВО 

         Тридесетте години на миналия век са начало на нов етап в развитието на пожарните служби в България. На въоръжение вместо ръчните бутални помпи и буренцата с вода, возени с конски каручки постъпват първите пожарни автомобили. 
          С назначаването на Атанас / Начо / Димитров за  командир на Габровската пожарна команда на 24 март 1930 г. продължава започнатата от предшественика му Дончо Ангелов модернизация. Димитров завършва 5 - тия випуск на курсовете за подготовка на пожарни командири, организирани от Юрий Захарчук в Столичната пожарна команда. Млад, енергичен и много амбициозен, той успява да убеди кмета Илия Кожухаров и ръководството на Общината в ползата от закупуването на пожарен автомобил за нуждите на командата. 
         На 30 юни 1930 г. са одобрени поемните условия за доставка на "автомобилна пожарна помпа - поливачка до 800 000 лв." След провеждането на търг доставката е спечелена от фирмата "Леон Ариел" - София, на стойност 610 000 лв., за пожарен автомобил "Мерцедес - Бенц". 
         Автомобилът е доставен на 26 април 1931 г. с 21 дена закъснение от датата по договора. Забавянето се дължи на факта, че Общината закъснява да внесе в предплата 25 % от стойността. 

image 
      След занятие - 1931 г.,най - вляво - Начо Димитров; от дясно наляво - шофьорът Христо Кънчев, ст.пожарникар Стоян Ботев, мл.пожарникар Косьо Бобев, над тях с тръба в ръка тръбачът на командата Тодор Кошев и др.

          За първи шофьор на пожарния автомобил на 16 май 1931 г. е назначен Христо Христов Кънчев от с.Нова Махала /сега квартал на гр.Габрово/. Същият е придобил шофьорска правоспособност през 1926 г. по време на отбиване на редовната си военна служба. След уволнението си работи при разлчни работодатели в гр.София, а преди назначението си в Габрово е шофьор на "Мерцедес - Бенц" при Техническата работилница на Столичното общинско управление.image В Габровската пожарна команда Кънчев служи до 30 юни 1940 г., когато напуска по собствено желание и започва частен бизнес в транспорта. За голямото доверие и уважение ,с което се е ползвал в шофьорската гилдия в Габрово, говори факта,че е избран за първи председател на Дружеството на частните превозвачи - СОАТ в Габрово през 1940 г. За големите си заслуги за утвърждаване на професията и активната си дейност в СОАТ е награден с орден "За гражданска заслуга" ІV-та степен.
              Втори шофьор в командата е Дончо Георгиев Дончев, завършил двумесечен шофьорски курс през 1931 г.
              Така Габровската пожарна команда през 1931 г. е една от първите в България ( Асеновград - 1924 г.;София - 1925 г.;Пловдив - 1928 г.), разполагаща с най - модерната за времето си противопожарна техника.
               През 1938 г. Начо Димитров предлага на Общината да се закупи втори противопожарен автомобил. Проведен е търг, сключен е договор за доставка със срок 01.01.1940 г. ,но поради  започналата война е продължаван два пъти, като последният е  30.10.1940 г. Доставеният пожарен автомобил е "Опел - Блитц".
               С преврата от 9 септември 1944 г. завършва вторият най- добър етап от развитието на Габровската пожарна команда. Тя разполага с два пожарни автомобила и 21 пожарникари, отлично подготвени да се справят с всяко произшествие на територията на Габрово, както и да окажат помощ на съседните общини.
 






















              

ТТри


 


Тагове:   автомобил,


Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: stoves
Категория: Лични дневници
Прочетен: 33284
Постинги: 4
Коментари: 3
Гласове: 235
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031